Az RTL Klubbot sem könnyű szeretni: Semmi nem szülhet ambivalensebb érzéseket, mint az esti híradóban szembesülni a hazai iskolákban/otthonokban éhező gyermekek látványával, majd két óra múlva ugyanezen csatornán megnézni egy homemade bizarr fél-valóságot, a meseszerű jólét, a szexuális aberrációk és a parttalan butaság egyvelegét. Iskolapéldája, annak, hogy hogyan kell felfosni plafon magasságig majd fütyörészve aláállva kiélvezni a zuhatagot. Köznépből toborzott szereplőgárda, költségtakarékos konstruált valóság, avagy fikciós reality? Kösz, de – így főleg – nem!
A hétköznapi rendszerességgel leadott, főműsoridőre pozicionált sorozatok hellyel-közzel hordozhatnak akár közröhejbe forduló magvas társadalmi üzenetet (lásd Szomszédok). Persze a nézőközönség már azért hálás, ha egyszerűen nézhetőek tudnak lenni.
Egyik kritériumnak sem sikerült megfelelnie az RTL Klub Éjjel-nappal Budapest című opuszának. Az „üzenet” ami átjön, hihetetlenül groteszk, még poénként sem értékelhető és unaloműzésként is rendre elhasal.
Nagyközönségnek mély megrendüléssel kellett volna fogadnia a reklámadó kimondottan ezen tévécsatornára fazonírozását. A mega-adó köztudatba tuszkolása óta, az RTL amolyan rendszerellenes tényfeltáró partizán szerepkörben tetszeleg, ami szép és jó, ám ez az egyértelmű attak a 2014-es választások előtt kevésbé volt ennyire hangsúlyos.
Maradva az Éjjel-nappalos csapásirányban, nem az a fő probléma ÉNBP-el, hogy arcátlanul dekadens, fiatalságot ledegradálóan általánosítóan ostoba, nyomokban sem tartalmaz kreativitást és/vagy saját farkába harapó kígyóként önismétlő, hanem hogy könnyen félrevezető lehet, azt sugalmazza: Magyarországon mindez könnyen megtörténhet/-történik. Kvázi életszagúként hirdeti magát, méghozzá abba a bizonyos (igen, fikciós, de nevén nevezve a gyereket inkább trash) reality skatulyába besorolással.
Hétköznap este nyolckor a tévé előtt dögfáradtan pedig nem vicces azzal szembesülni, hogy a hárshegyi pszichiátriai intézmény bezárása elhamarkodott lépés volt, a nagyjából minden harmadik epizódban elsütött, budapesti forgatagban premier plán faszban futkosó kócoshajú falubolondjának látványa pont ezt a kellemetlen érzést erősíti. Ő Margit híd budai hídfő oldalán található sokszobás ingatlan lakóközösségének oszlopos tagja, de mindenki más a kommunából szintén rendelkezik speciális skillel. Amíg az egyik karakter nemi identitásával kapcsolatos bizonytalansági szintje az eget verdesi, addig a másik képes prostitúcióba hajló gyűjtést rendezni nagyobb méretű szilikonimplantátum beültetésért, idegőrlően nyafogva hosszú-hosszú epizódokon keresztül és van aki szerepe szerint ellenállhatatlan kúrógépet alakít, kérdés nélkül megbasz mindenkit, valószínűleg készül majd olyan rész, amikor már kifutva a szereplőkből, tárgyakat is..
Ebben a – kis híján – valódiként eladott alternatív valóságban a belvárosban fellépésenként minimum 80 ezer forintot lehet a gitártokba gyűjteni utcahaknival. Majd' minden szereplő örökölt, nyert, vagy kapott már ajándékba 5 és 10 millió forint közötti bagatell összegeket/ingatlant/lakóhajót/személygépkocsit nagybácsiktól, aputól-anyutól, havertól. Zsíros anyagi haszonnal kecsegető munka-, vállalkozási lehetőség mindig akad manapság, de ha éppen nem, akkor majd kiadsz egy lakodalmas kazót' és dől a lé. A hűtőszekrénynek becézett lakástartozék magától feltöltődik csúcsminőségű méregdrága élelmiszerrel, amit aztán a 'fiatalos mókafaktor' fokozásaként hanyag mozdulattal át lehet hajítani az egyik sarokból a másikba/egymás arcába – már-már tortadobálós chaplini geg. Az orrvérzésig erőltetett „Buli van!” utasítás matiné időben is előírtan Római Birodalom végnapjai c. állapotokat eredményez, gátlástalan hullarészeg/bedrogozott orgiázást.
Éjjel-nappal lehetne sorolni azon töméntelen mennyiségben felhalmozott idiotizmusnak a komponenseit amit az RTL Klub 2013-ban kiengedett a palackból, de a legfontosabb talán a műsor leginkorrektebb, gusztustalanabb húzását megemlíteni: A permanens fenyegetőzést a lakhatási jog megvonásával, vagyis a renitens (értsd a már nagyon durván félrebaszó) lakók hajléktalan sorssal való szankcionálását, ami – sokszor előadott jolly jokerként – viszont az egyetlen reális elem. Magyarországon bárki, bármikor az utcára kerülhet, avagy gyorstalpaló ez, hogyan csináljunk egymásból hajléktalant.
Mindezek után Kolosiék valahol kiharcolták a luxemburgi székhelyű konszernek a „pénzbüntetést” – sajnálatos, hogy egyáltalán nem kulturális környezetszennyezési pénzbírságként kapták – és ez így bizony picsafüst, nem büntetés. Ami mellé én még feltettem volna a fél- improvizációs technikán alapuló dialógusok sarokkövének számító kérdést is, csakúgy "éjjel-nappalosan": „Noooormális vaaaaagy?!”